Reismogelijkheden naar en in Japan

Shinkansen en Mount Fuji in Japan
Shinkansen met Mount Fuji op de achtergrond

Luchtverbindingen naar en in Japan

Vanuit Amsterdam en Brussel kunt u rechtstreeks per lijndienst vliegen naar Narita International Airport (New Tokyo International Airport). Deze luchthaven ligt op circa 60 km afstand van de hoofdstad. De twee grootste luchtvaartmaatschappijen in Japan zijn Japan Airlines (JAL) en All Nippon Airways (ANA). JAL verzorgt de belangrijkste verbindingen vanaf Tokyo naar onder andere Osaka, Sapporo, Fukuoka en Okinawa. Ook de luchtvaartmaatschappij ANA zet vliegtuigen op deze routes in. Verder zijn er veel budget airlines. Alleen in 2012 al verschenen er drie nieuwe op de Japanse luchthavens, teweten Peach Aviation Osaka naar veel binnenlandse en Aziatische bestemmingen; zeer goedkoop), Jet Star Japan (Tokyo-Osaka en veel binnenlandse en Aziatische bestemmingen) en Air Asia Japan (Tokyo-Osaka en veel binnenlandse en Aziatische bestemmingen). Verder zijn er nog vele andere budget airlines (LCC Low Cost Carriers), waaronder Skymark Airlines (Tokyo-Kobe-de grootste LCC in Japan naar veel binnenlandse bestemmingen), Air Do (Tokyo-Hokkaido), Star flyer (Tokyo-Kyushu-Osaka), Solaseed Airlines (Tokyo-Kyushu-Okinawa), Fuji Dream Airlines (Shizuoka-Matsumoto-Nagoya) en IBEX Airlines (Sendai-Tokyo-Osaka).  

Bijna alle Japanse steden van enige omvang hebben een luchthaven. De belangrijkste liggen bij de volgende steden: Fukuoka, Hakodake, Hiroshima, Kagoshima, Kanazawa, Kumamoto, Matsuyama, Miyazaki, Nagasaki, Nagoya, Niigata, Okayama, Okinawa (ofwel Naha), Osaka, Sapporo, Takamatsu en de twee eerder genoemde internationale luchthavens in de omgeving van Tokyo.

Klik op de link voor meer informatie over Tokyo Narita Airport en Tyokyo Haneda Airport.

Verbindingen tussen Narita Airport en Tokyo.

Er zijn verschillende mogelijkheden om vanaf Narita Airport naar het centrum van Tokyo te komen.

-, Neem de bus naar het treinstation Keisei Narita Airport (6 minuten). Neem aldaar de Skyliner-trein (60 minuten) of de Limited Express naar het gunstig gelegen treinstation Keisei Ueno (75 minuten). Vanaf dit treinstation (of het naastgelegen station Ueno) kunt u eventueel per trein of metro alle uithoeken van Tokyo bereiken.

-, Neem de bus naar het treinstation Keisei Narita Airport (6 minuten). Neem daar de trein die via Aoto naar het treinstation Higashi Ginza (tevens metrostation Toei van de metrolijn Asakura) rijdt (92 minuten)

-, Neem de bus naar het treinstation JR Narita (25 minuten). Neem daar de Limited Express Ayame (65 minuten) of de Rapid-trein (80 minuten) naar het treinstation JR Tokyo. Vanaf dit station kunt u eventueel per trein of metro geheel Tokyo bereiken. De verbinding is geschikt voor houders van de Japan Rail Pass. Vergeet dan niet om uw 'Exchange voucher' bij de JR-balie op de luchthaven om te ruilen voor een Japan Rail Pass.

-, Neem een taxi naar uw bestemming in het centrum van Tokyo (60 tot 100 minuten, afhankelijk van verkeersdrukte en bestemming)

-, Neem de Limousine Bus en stap uit bij een van de grotere hotels van Tokyo (80 tot 120 minuten, afhankelijk van verkeersdrukte en bestem¬ming). De zogenaamde Tokyo Express Bus stopt bij andere hotels, dus zeg van tevoren tegen de chauffeur naar welk hotel u wilt.

-, Neem de Limousine Bus en stap uit bij de Tokyo City Air Terminal (TCAT, 65 tot 90 minuten, afhankelijk van verkeersdrukte). Deze Terminal ligt bij het treinstation JR Tokyo.

-, Neem de Limousine Bus naar Haneda Airport (80 minuten) of naar Yokohama City Air Terminal in Yokohama (100 minuten) of naar Tokyo Disneyland (60 minuten).

Trein- en metroverbindingen in Japan

Bijna alle steden in Japan zijn met elkaar verbonden door middel van een uitstekend spoorwegnet. De belangrijkste spoorwegmaatschappij is de in 1987 geprivatiseerde Japan Railways (JR), voorheen Japan National Railways (JNR) geheten; tevens is er nog een groot aantal andere spoorwegmaatschappijen. Generaliserend kun je stellen dat de JR iets duurder is dan de kleinere concurrerende spoorwegmaatschappijen. De prijzen van de treinverbindingen zijn afhankelijk van het soort trein. Verfrissingen en voedsel worden door een beleefd buigend meisje verkocht.

De hogesnelheidstrein Shinkansen

Er zijn twee soorten Shinkansen: de Kodama en de Hikari. De Hikari is sneller, dat wil zeggen, hij stopt minder dan de Kodama. De maximumsnelheid van beide is gelijk. Gemiddeld vertrekken de Shinkansens om de 20 minuten van 's morgens ongeveer 6 uur tot 's avonds 8 uur (laatste vertrektijd). U kunt in de Shinkansen in de 'economy class' en in de 'green coach' (eersteklas) rijden. De 'green coach' is aanmerkelijk duurder dan de 'economy class'; beide zijn echter comfortabel. Als de Shinkansen langs het perron komt glijden, stopt hij zo dat de nummers op de rijtuigen corresponderen met de nummers op de opstelvakken op het perron. Het nummer van het opstelvak staat op de grond en op uw kaartje. Wanneer u met een gewone trein reist, dan behoort u ook in de rij op een opstelvak te gaan staan.

Trein- en metrokaartjes in Japan

Kaartjes voor de trein of de metro kunt u kopen bij de kaartverkoopmachines bij de ingangspoorten, waar meestal ook een geldwisselautomaat staat, die biljetten van 1.000 yen omwisselt tegen kleingeld. U kunt uw kaartje ook kopen aan de balie en op de kantoren van het Japan Travel Bureau (JTB), de Kinki Nippon Tourist Company en het Nippon Travel Agency. Indien u er niet achter kunt komen hoeveel uw kaartje moet gaan kosten, koop dan het goedkoopste kaartje en betaal het verschil als u uw bestemming heeft bereikt aan de balie met het opschrift Fare Adjustment Window. Als u een trein- of metrokaartje koopt, dan mag u deze niet weggooien voor u de plaats van bestemming heeft bereikt: u moet dit kaartje namelijk daar inleveren. Op deze wijze controleert men of u het juiste traject met het juiste kaartje heeft afgelegd.

Spitsuren op de trein- en metrostations

Probeer de spitsuren op de trein- en metrostations te vermijden; deze zijn van 7.00 tot 9.00 uur en van 17.00 tot 19.00 uur. Tijdens de spitsuren zijn er op sommige metrostations in Tokyo speciale duwploegen die er voor zorgen dat de rijtuigen tot de laatste millimeter worden volgeperst met reizigers.

Japan Rail Pass

Met een Japan Rail Pass kunt u een bepaalde periode (7, 14 of 21 dagen) ongelimiteerd gebruik maken van alle JR-treinen, Shinkansens, JR-bussen en JR-veerboten. Als u veel in Japan wilt reizen, dat wil zeggen meer dan 900 km, dan kunt u met een Japan Rail Pass veel geld besparen: u hoeft nergens een kaartje te kopen en kinderen reizen voor half geld. Als u passen voor de green coaches (eersteklas) wilt hebben, dan betaalt u ongeveer de helft meer dan normaal. De pas is bijzonder handig in gebruik: u hoeft niet in de rij te staan voor een kaartje, u kunt overal doorlopen. Voorts is het reserveren van plaatsen bij de prijs van de kaart inbegrepen. In Japan kunt u de Japan Rail Pass niet kopen. De pas is uitsluitend verkrijgbaar in het buitenland bij kantoren van Japan Airlines (JAL) en Japanse toeristenbureaus. In Nederland krijgt u op de betreffende kantoren na betaling een zogenaamde Exchange Voucher (Exchange Order). In Japan kunt u deze Exchange Voucher op verschillende plaatsen inruilen voor een Japan Rail Pass. Op de Japan Rail Pass laat u de ingangsdatum zetten; u hoeft de pas dus niet direct te gebruiken vanaf het moment dat u uw Exchange Voucher inruilt voor de pas.

Autobusdiensten

Het uitstekende wegennet in Japan draagt er zorg voor dat bijna iedere uithoek van Japan per bus bereikbaar is. In de steden kunt u gebruik maken van stadsbussen. Gewoonlijk betreedt u een bus via de achter- of zijdeur en verlaat u de bus via de voordeur. Als u in een bus stapt, vraagt u aan de chauffeur hoeveel de rit u gaat kosten. U geeft het geld of u deponeert het in een daarvoor bestemd apparaat naast de chauffeur, waar u ook een biljet van 1.000 yen kunt omwisselen voor muntgeld. In veel bussen moet u bij het instappen een kaartje trekken uit het daarvoor bestemde apparaat. Op dit kaartje staat een nummer. Als u de bus verlaat, betaalt u het bedrag dat op het bord voor in de bus staat onder uw nummer. Biljetten van 5.000 en 10.000 yen zijn vaak moeilijk in de bus te wisselen; zorg er dus voor dat u voldoende klein-geld bij u draagt. In veel bussen, vooral stadsbussen, zijn twee banken gereserveerd voor bejaarden en gehandicapten. Deze banken zijn herkenbaar aan hun afwijkende kleur; bovendien zijn ze gemerkt door middel van een cirkel met daarin een kruis. U kunt uw Japan Rail Pass incidenteel gebruiken in bussen met het JR- teken. Deze bussen zijn van privé-busmaatschappijen die in het verleden tot JR behoorden, maar daarna werden geprivatiseerd. Het verdient aanbeveling om altijd in zo'n bus uw Japan Rail Pass te tonen aan de chauffeur als u de bus verlaat. U merkt dan vanzelf of hij uw pas al dan niet als betalingsbewijs accepteert; zo niet, dan betaalt u gewoon. De stadsbussen in Kyoto en Nara zijn dankzij hun tweetalige naamsaanduidingen (die vaak per bandrecorder worden omgeroepen) goed bruikbaar.

Taxi 's in Japan

Een taxi is beschikbaar voor gebruik indien er een rood teken (bijvoorbeeld een kaart of lampje) zichtbaar is achter de voorruit. De deuren van de taxi's in Japan worden van binnenuit door de chauffeur bediend en gaan automatisch open en dicht. Zorg ervoor dat u uw bestemming in het Japans geschreven kunt tonen aan de chauffeur; vraag desnoods in uw overnachtingsverblijf of ze deze bestemming op een papiertje willen schrijven. Wees niet verbaasd als de chauffeur een aantal keren stopt om de juiste weg te vragen: het goede adres vinden in Japan is moeilijk, zelfs voor taxichauffeurs.

Veerboten

In de Japanse Archipel zijn veerboten een belangrijk vervoermiddel. Er zijn allerlei soorten, variërend van luchtkussenboten tot oceaanstomers. U kunt op de veerboten eventueel overnachten in een luxe hut of een eenvoudige, maar goedkope en gezellige, slaapzaal (tatamimat-class). Een veerboot is het goedkoopste vervoermiddel in Japan. Gedetailleerde informatie over veerbootverbindingen kunt u vinden in het deel van de website waarin de bezienswaardigheden in steden, dorpen en streken worden beschreven.

Autoverkeer

Om in Japan te mogen rijden, moet u in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs (in Nederland verkrijgbaar op ANWB-kantoren). Autorijden in Japan is duur: overal zijn tolwegen die in vergelijking met Europa erg veel geld kosten. Ook is het huren van een auto prijzig. De gemiddelde snelheid in Japan is 60 km per uur, dus meestal mag u niet hard rijden. Houd u er rekening mee dat uw snelheid zeer regelmatig wordt gecontroleerd. Het is zeer druk op wegen die stedelijke gebieden doorkruisen en verbinden, met name tussen Tokyo en Osaka is veel verkeer. Er zijn in Japan geen zelfbedienings-tankstations. Als men een tankstation binnenrijdt, schreeuwt het gehele personeel: 'IRASHAI!' ('WELKOM!'). Ramen lappen, olie controleren en asbakken schoonmaken behoren tot de normale procedure bij een tankstation; de bandenspanning wordt nooit gecontroleerd.

In Japan rijdt men links. Voetgangers en fietsers gebruiken meestal hetzelfde pad; er is dus in Japan geen onderscheid tussen een voetpad, een fietspad en een autoweg.

Liften

Liften kan in Japan een goede manier zijn om te reizen: Japanners nemen graag buitenlanders mee en brengen u zo dicht mogelijk bij uw bestemming. Als u gaat liften, is het raadzaam om de plaats van bestemming in de Japanse taal op een bord te zetten, zodat de automobilisten kunnen lezen waar u naar toe wilt. Indien u netjes gekleed bent, staat u meestal niet lang langs de kant van de weg. Hoewel Japan een relatief veilig land is, zijn er aan het liften altijd risico's verbonden.

Andere onderwerpen

  • Home Visit System

    Een bezoek bij een Japanner thuis via het Home Visit System
    Als u een Japanse familie thuis wilt bezoeken, dan kan dat via het zogenaamde 'home visit system'. Circa 5.000 Engelssprekende gezinnen in veertien verschillende...
  • Verblijfsmogelijkheden

    Oud Okada huis in Japan
    In Japan zijn er overnachtingsmogelijkheden in alle rangen en standen; iedereen zal daarom een passend onderkomen kunnen vinden. Kwalitatief goed zijn de westers...