Vervoer Turkije

Bus Turkije
Openbare bus in Turkije

De snelste manier om in Turkije te komen is per vliegtuig. Ankara, Istanbul, Izmir, Antalya en Dalaman zijn internationale luchthavens. Zowel charters als lijndiensten vliegen op deze internationale luchthavens.

Een rit per auto kost al gauw drie dagen. De afstand Amsterdam - Istanbul bedraagt een kleine 3000 km. Verschillende routes zijn mogelijk. De meest gangbare is: Munchen - Salzburg - Zagreb - Nis - Sofia - Edirne. Iets langer, maar zeker zo mooi is: Munchen - Salzburg - Split - Ivangrad - Skopje - Thessaloniki - Ipsala. Ook is het mogelijk om in Venetie of Ancona het autoveer te nemen naar Griekenland of direct naar Izmir of Istanbul. Een overtocht met de auto is echter wel prijzig. Informeer hiernaar bij uw reisbureau. Voor Bulgarije is een transit-visum vereist. U kunt dat bij de Bulgaarse ambassades in Den Haag of Istanbul aanvragen. Doorreisvisa voor Hongarije en Roemenie krijgt u aan de grens (twee pasfoto's nodig). Vergeet uw Groene Kaart niet! Voor treinreizen heeft u wat uithoudingsvermogen nodig. Vanuit Amsterdam vertrekt dagelijks een trein naar Istanbul. De rit via Munchen duurt twee dagen en is niet veel goedkoper dan een vliegticket.

Houders van een Internationale Studentenkaart (ISIC) krijgen korting op vluchten van de Turkse Luchtvaartmaatschappij (THY) en de boten van de Turkish Maritime Lines.

Vervoer ter plekke

Alle hoofdwegen zijn geasfalteerd en over het algemeen goed te berijden. U moet echter niet vreemd opkijken van een gat in de weg. De verkeersregels zijn gelijk aan die in Nederland en Belgie, maar de Turkse automobilist interpreteert ze op geheel eigen wijze. Oplettendheid is daarom vereist. Auto's huren is onder meer mogelijk in Istanbul, Izmir, Kusadasi en alle Turkse badplaatsen. De prijzen liggen op Europees niveau. Benzine is niet duur .

Aangezien weinig Turken zich een auto kunnen permitteren, is het openbaar vervoer uitstekend en bovendien goedkoop. Met de bus of de dolmus (verzameltaxi) kunt u vrijwel overal komen. Zeker tussen de grotere plaatsen rijden meerdere bussen per dag. Bussen vertrekken op vaste tijden van de 'otogar', het busstation, waar u ook de kaartjes kunt kopen. De busmaatschappijen mogen niet meer kaartjes verkopen dan er zitplaatsen zijn. Bij het kopen van een kaartje moet u de volgende stoelnummers, indien mogelijk, vermijden: 5, 6, 7, 8 en 33, 34, 35 en 36. Deze stoelen bevinden zich boven de wielen en dat betekent weinig beenruimte. De dolmus vertrekt meestal pas als de auto vol is. Treinreizen zijn ook mogelijk, maar een rit duurt bijna altijd langer dan met de bus. Binnenlandse vluchten zijn niet duur en een uitkomst voor wie weinig tijd heeft.

Garages

In Turkije worden Renault 9, 11, 12 en 21 gebouwd. Bovendien maakt men de Fiat 132 en de Duna (Uno met kofferbak). Onderdelen voor deze auto's zijn overal verkrijgbaar. Met andere auto's kan dat iets moeilijker liggen. De Turkse monteurs zijn erg inventief; als ze een onderdeel niet hebben, wordt het desnoods gemaakt. Gecompliceerde elektronica levert buiten de grote steden en de badplaatsen vaak problemen op. Er zijn overal garages. Ze zijn niet duur en vaak zal men u voorrang geven. Overal is (super)benzine te koop, maar loodvrij is nog erg schaars. Ook moderne smeermiddelen zijn overal voorradig. Tubeless banden komen veel voor, maar men kan ze meestal wel repareren.