Primorje-Gorski kotar

Swipe

Het eiland Krk

Verbonden met het vasteland door de Krcki Most (de vroegere Titobrug) die steun vindt op het kleine rotseiland Sv. Marko, bereikt u Krk zonder enige moeite, zij het dat u voor het gebruik van de brug tol moet betalen. De 60 meter hoge bogen van de brug met twee overspanningen van 250 en 390 meter, zijn van verre zichtbaar. De totale lengte van de brug bedraagt 1.440 meter en was daarmee bij de bouw in 1980, de langste overspanning uit één stuk ter wereld. Voor de pijlers werd bijna 21.000 m3 beton gebruikt. De brug heeft een breedte van 7,5 meter en er is een aparte baan voor fietsers en voetgangers.

Het landschap van het eiland is buitengewoon afwisselend. Sommige stukken zijn steenachtig, kaal en dor, op andere plaatsen staan dichte bossen. Het eiland is glooiend met als hoogste punt in het uiterste oosten de 568 meter hoge top van de Obzova. Op sommige plaatsen stijgen rotsen loodrecht uit zee op, elders zijn fraaie (kiezel)stranden. De plaats Krk, zetel van het eilandbestuur is bijna mondain te noemen, als u gaat zoeken vindt u verstilde dorpen die nauwelijks van het bestaan van toerisme af lijken te weten. Het eiland is zeer geliefd bij vakantiegangers, het biedt dan ook alles wat de toerist wil.

De Romeinen bewoonden het eiland al in de eerste eeuw voor het begin van onze jaartelling op de plek waar de stad Krk zich nu bevindt en noemden het Curicum. Van een andere nederzetting, Fulfinum, kunt u de overblijfselen nog bezichtigen nabij Omišalj. Tot omstreeks het jaar 1000 behoorde het eiland tot het Byzantijnse rijk, daarna kwam het aan Venetië. Na 1797, met een korte onderbreking gedurende de Franse tijd, werd het tot aan 1918 Oostenrijks bezit.

Tot 1920 bleven Italiaanse legereenheden het eiland besturen en pas in 1920 werd het onderdeel van het SHS-rijk (Servisch-Kroatisch-Sloveens), waarna de geschiedenis van Krk parallel loopt met die van Kroatië. De centrale regering behandelde het eiland min of meer als een achtergebleven gebied hetgeen onder andere op te maken valt uit het feit dat het eiland pas in 1960 op het elektriciteitsnet werd aangesloten.

De gelijknamige stad is vanuit administratief en toeristisch oogpunt de belangrijkste plaats op het eiland. Er zijn echter nog wel een paar plaatsjes waar u later met plezier aan terug zult denken.

Het eiland Krk is, behalve via de tolbrug, onder andere ook te bereiken met de veerdienst vanaf Rab.

Krk

Het toerisme is erop geconcentreerd en het eilandbestuur is er gevestigd, de Romeinen bepaalden ooit de plaats waar de stad werd gebouwd. Waarschijnlijk was dit het werk van aangespoelde schipbreukelingen. In het jaar 49 v.Chr. vond voor het eiland een zeeslag plaats tussen de ‘marine’ van Caesar en die van Pompejus waarbij het nogal heftig toeging. Ze noemden de plaats Curicum, waaruit omstreeks 400 het bisdom Krk ontstond. Op de ruïnes van Romeinse thermen werd door de eerste christenen een basiliek gebouwd waaruit later weer de huidige Sv. Marija-kathedraal ontstond. Dat gebeurde na een restauratie in de 12e eeuw en uitbreidingen in de 15e en 16e eeuw. Bij die laatste uitbreiding ontstond ook de klokkentoren, maar deze werd pas 250 jaar later voltooid. De kapel in het linkerschip van de kathedraal werd gebouwd in opdracht van de vorstelijke familie Frankopan, die eeuwenlang op het eiland woonde en waarvan enkele telgen in de kathedraal begraven zijn. Ook de bisschoppen van Krk vonden er hun laatste rustplaats.

Naast de kathedraal staat de Sv. Kirin, waarin u de oudste wandschilderingen van het eiland vindt. De kerk doet een beetje vreemd aan als u op de bouwstijl let. Dat komt omdat een gedeelte van de kerk ooit werd opgeofferd aan de aanleg van de straat. Het centrale plein is vanaf de godshuizen gemakkelijk te vinden, u volgt de winkelstraat. Al wandelend merkt u waarom Krk het middelpunt is van het toerisme op het eiland.

Baška

In Baška werd in 1851 de ‘steen van Baška’ (Bašcanska Ploca) ontdekt. Een kopie ervan vindt u in de Sv. Lucijakerk, het origineel bevindt zich in Zagreb. Op de steen, waarschijnlijk vervaardigd rond 1100, zijn wat zakelijke overeenkomsten ‘opgetekend’, het belangrijke ervan is dat het is gedaan in glagolitisch schrift, het oudst bekende Kroatische alfabet. Het eiland is jarenlang het middelpunt geweest van de verspreiding van dit schrift. In de omgeving van Baška, dat het vooral moet hebben van de toeristenindustrie, is ruim 40 kilometer wandelpad uitgezet. Aan de baai van het plaatsje vindt u het mooiste strand van het eiland (overwegend zand en fijne kiezel), beschut door bomen.

Vrbnik

Een van de meest schilderachtige plaatsjes van het eiland is Vrbnik, de eerste plaats in Kroatië waar het dragen van badkleding in de stad officieel verboden werd. Let vooral op de ornamenten waarmee sommige huizen versierd zijn, ze zijn vervaardigd van koraal en schelpen. Al in de vroegste jaren was hier een nederzetting. De Sv. Donat dateert uit de 9e eeuw en behoort tot de belangrijkste historische bouwwerken van Kroatië. De gelijkenis met de Sv. Donat die in Zadar staat is opvallend. Vrbnik is beroemd om zijn witte wijn, bekend onder de naam Zlahtina.

Punat

In het 12e-eeuwse franciscanenklooster van Punat kunt u een van historische betekenis zijnde verzameling prenten, kaarten, schilderijen en handschriften bewonderen. Punat heeft de langste scheepsbouwtraditie van het eiland en nog steeds is dit, samen met zeevaart en visserij, het belangrijkste bestaansmiddel voor de bevolking.

Omišalj

De rustzoekers komen vanzelf terecht in Omišalj, een in het noorden van het eiland gelegen plaatsje en ook al is het vlakbij de belangrijke petrochemische industrie gelegen, u zult daar weinig van merken. Dat heeft alles te maken met de structuur van de kust, bij de plaats vindt u tientallen inhammen met strandjes, waar de wereld nog (een beetje) van u is. Omišalj ligt op een rots, ruim 80 meter boven de zeespiegel. Het heeft een pittoresk dorpsplein met de uit 1213 daterende Sv. Markokerk.

10 prachtige bestemmingen in Het eiland Krk en Kroatië