West-Noorwegen

Swipe

Flåm

Het dorpje Flåm lag vroeger zeer geïsoleerd aan het eind van de nauwe Aurdalsfjord en was lange tijd alleen per veerboot te bereiken. Later kwamen er wegen over de bergen, en het spoorlijntje Flåmsbanen dat aansloot op de lijn Oslo-Bergen. Sinds de bouw van de lange autotunnels door de bergen naar Gudvangen en Lærdal (in 2000) is Flåm een etappeplaats geworden op de hoofdweg van Oslo naar Bergen. Het slaperige dorp groeide uit tot een toeristische hotspot, met kade, treinstation, souvenirwinkels en restaurants. ’s?Zomers leggen er dagelijks vele veerboten en cruiseschepen aan en stappen toeristen er over op de spoorlijn naar Myrdal (met aansluiting naar Bergen of Oslo). Rond Flåm kan men een aantal prachtige tochten en excursies ondernemen: wandelen in het mooie Flåmsdal, een fietstocht over de beroemde Rallarvegen, een kajaktocht of bootexcursie op de spectaculaire Aurlandsfjord en Nærøyfjord.

Het eens slaperige dorp Flåm dreigt echter aan haar succes ten onder te gaan, want voor het loket van het toeristenbureau (in het station) staan dagelijks lange rijen, het personeel in de horeca bestaat voor een groot deel uit weinig betrokken buitenlanders en de accommodaties zijn er overvol. Maar laat het u er niet van weerhouden een aantal tochten in de omgeving van Flåm te maken; ze zijn beslist de moeite waard. Flåm heeft op loopafstand van het station een grote camping en jeugdherberg (reserveren noodzakelijk) en enkele hotels. Wie een iets rustiger overnachtingsplek zoekt kan beter terecht in het 8 km verder gelegen Aurlandsvangen.

Flåm Panorama

Een panoramafilm van 20 minuten over het leven rond de Sognefjord in vier seizoenen wordt vertoond bij Café Toget, achter het station.

Flåmsbana

De wereldberoemde Flåmsbana (een aftakking van de spoorlijn Oslo-Bergen) is een van de steilste spoorlijnen op normaal spoor. Tijdens de twintig kilometer van Flåm aan de Aurlandsfjord naar Myrdal overbrugt de trein een hoogteverschil van 864 meter. Dit is mogelijk gemaakt door 20 tunnels in de rotswanden uit te hakken, een enorme prestatie. Met de aanleg werd in 1923 begonnen en het uithakken van iedere meter tunnel vergde een maand zware arbeid van de ‘rallar’ of spoorarbeiders. De Flåmsbana werd in 1940 geopend en werd snel populair. Het is tegenwoordig zoeken naar Noren in het treintje, dat gevuld lijkt met reizigers uit de hele wereld. De trein stopt onderweg bij de Kjosfossen, waar u ’s?zomers kunt luisteren naar de lokzang van de Huldra, het mythologische nimfachtige wezen dat minnaars lokt met haar liederen. Het is haast hilarisch hoe haar lokroep iedereen massaal uit de trein doet stappen voor die obligate foto van de Huldra bij de waterval. Bij het station van Flåm is een tentoonstelling over de aanleg van de spoorlijn.

Kajakken in de Aurlandsfjord

Vanaf het strand aan de westkant van de kade kan men zeekajaks huren bij outdoorbedrijf Njord, en onder leiding van een gids tochten maken op de fjord. Het is ook mogelijk om met huurkajaks de Aurlandsfjord en de Nærøyfjord te bevaren en in Gudvangen te worden opgehaald (2 dagen).

10 prachtige bestemmingen in Flåm en Noorwegen