Namibië en Botswana

Swipe

Soort rondreis en met welke auto?

Een groepsrondreis heeft als voordeel dat u vooraf precies weet welke bezienswaardigheden u gaat bezoeken. Dagelijks staat uw bed ergens gespreid, u hoeft zich niet af te vragen waar u de lunch of het diner wilt gebruiken. U ontmoet mensen tijdens de rondreis en er zijn al heel wat blijvende vriendschappen ontstaan tijdens zo'n reis. U heeft onderweg echter weinig mogelijkheden om ergens wat langer te blijven of van de route af te wijken, u moet rekening houden met de anderen. Ook bij een privérondreis zijn tal van dingen geregeld, u rijdt met eigen gids en een eigen chauffeur dan wel een combinatie van die twee. Voordeel is dat u het tempo voor een belangrijk gedeelte zelf kunt bepalen. Vindt u iets minder interessant dan stopt u daar minder tijd in en aan de andere kant is het gemakkelijker om aan een bepaalde plaats meer aandacht te besteden.

Gaat u met vrienden, dan is het nog steeds mogelijk om gebruik te maken van een auto (busje) met een gids en chauffeur. Gezelligheid kent geen tijd maar u zult zich vooraf af moeten vragen of uw vriendschap bestand is tegen twee of drie weken op elkaars lip te bivakkeren. Het grote voordeel ervan is echter dat de kosten gezamenlijk gedeeld kunnen worden. Zorg er wel voor dat de kosten die u privé maakt strikt gescheiden blijven van de kosten die u gezamenlijk maakt. Goede afspraken, vooral over geld, zijn een prima basis voor een duurzame voortzetting van de vriendschap.

Met z'n tweeën is ook leuk. U kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van een busje met een opgebouwde tent. Voor het slapen gaan de zaak opzetten en ervoor zorgen dat het allemaal stabiel staat zonder dat u gedurende de nacht de ladder laat staan. Hoewel er weinig wilde dieren zijn die trap kunnen lopen, is het toch veiliger om uw voorzorgsmaatregelen te nemen. Zo'n reis vraagt veel voorbereiding, u kunt niet overal zomaar uw auto neerzetten en uw tentje uitvouwen. Verder dient u zich te realiseren dat als u samen bent, u de zekerheid moet hebben dat als er een uitvalt, de ander kan rijden.

Natuurlijk is er de populaire fly-drive. Veel is er vooraf geregeld, u kunt met het aantal personen van uw keuze gaan, het is eigenlijk een combinatie van de al genoemde mogelijkheden met de daaraan verbonden voor- en nadelen.

Voor welke optie u ook kiest: zorg ervoor dat, zéker in het hoogseizoen, uw overnachtingen vooraf geregeld zijn en plan zodanig dat u, zonder zich al teveel te haasten, zo rond drie uur in de middag op de plaats van bestemming kunt zijn.

Een opkomende vraag zou kunnen zijn of u moet kiezen voor een 'gewone' auto of voor een 4-WD. Een 4-WD is ideaal, u kunt (bijna) overal komen, maar het is erg duur. Omdat de meeste wegen in Namibië en Botswana redelijk tot goed te berijden zijn, kiezen de meeste mensen voor een wat stoerdere auto, een auto die wat hoger en breder op de wielen staat. Daar is een goede reden voor. U krijgt te maken met steenslag en de schade die de auto daardoor oploopt, wordt op u verhaald.

Bovendien komt u op wegen die erg ongelijk zijn en waarop u met een sedan slechts door moeizaam manoeuvreren zonder schade kunt rijden. Maar ook opspattende stenen van achter uw voorwiel veroorzaken gemakkelijk schade aan de onderzijde van de auto. Let er bij de keuze van de auto op op dat deze voldoende ruimte biedt aan het beoogde aantal personen (en hun bagage). Houdt er bovendien rekening mee dat u soms lange dagen maakt in die auto.

Tenslotte zult u nog moeten besluiten of u de door u gehuurde auto achterlaat op hetzelfde punt waar u deze ophaalde, of dat u ervoor kiest om vanaf een andere luchthaven terug te keren dan die welke u op de heenreis als bestemming had. Vooral bij de combinatiereizen met Zuid-Afrika kiezen steeds meer mensen ervoor om de auto bijvoorbeeld op te halen in Johannesburg of Kaapstad en deze in Windhoek (en meestal gaat het om deze luchthavens) weer achter te laten. Kortom, mogelijkheden genoeg, maar het loont de moeite om er vooraf goed over na te denken. De afstanden zijn groot en een one-way huurauto is dan over het algemeen wel wat duurder, maar u hoeft geen onnodige kilometers te maken.

De routesuggesties zijn opgebouwd uit (bijna) standaard door touroperators aangeboden rondreizen. In alle gevallen moet u zelf nog bepalen hoe lang u erover wilt doen. Meestal weten de touroperators precies welke afstanden u in welke tijd af kunt leggen, maar ook dat zijn slechts voorstellen. Het is altijd mogelijk om uw eigen inbreng te hebben en routevoorstellen aan te passen aan uw eigen ideeën daarover. Laat in elk geval uw overnachtingen vooraf regelen en dat kan pas weer als u zelf aangeeft in welk tempo u uw reis af wilt leggen.