Namibië en Botswana

Swipe

Infrastructuur

Hoewel de oorspronkelijke infrastructuur niet werd ontwikkeld voor (en door) Namibië zelf, er zijn tal van goede verbindingen naar alle delen van het land, zowel over de weg, via het spoor als door de lucht. Aan internationale aansluitingen ontbreekt nog wel het een en ander, behalve die met Zuid-Afrika, het land dat in grote mate verantwoordelijk was voor de aanleg van wegen en spoorwegen.

Veel toeristen bezoeken het land met gebruikmaking van een fly-drive arrangement. Dat betekent dat zij in belangrijke mate zijn aangewezen op de kwaliteit van het wegennet. Hoewel de wegen slechts voor een deel geasfalteerd zijn (van de 65.000 kilometer verharde weg is slechts 5.500 kilometer geasfalteerd), de verharde wegen (ruim 59.000 kilometer) zijn van een dergelijke kwaliteit dat rijden met een snelheid van 80 kilometer per uur zonder problemen kan worden verwezenlijkt. Omdat er weinig verkeer is kan die snelheid aangehouden worden als gemiddelde snelheid waarmee u zich kunt verplaatsen.

Via het spoor kunt u vanuit Windhoek naar het noorden tot in Tsumeb komen, naar het westen tot aan Walvis Bay. Naar het zuiden kunt u, via Keetmanshoop, Lüderitz bereiken en via Grünau en Ariamsvlei, Upington in Zuid-Afrika. De lengte van het totale spoorwegnet bedraagt ruim 2.600 kilometer, voor een groot gedeelte bestaat het nog uit smalspoor.

Het aantal grotere luchthavens met geasfalteerde start- en landingsbanen bedraagt 21, waarvan er 3 een lengte hebben van meer dan 3 kilometer en er 2 zijn met een lengte van 2,5 kilometer. Het aantal vliegvelden met (min of meer) verharde start- en landingsbanen of die beschikken over grasstroken bedraagt 108. Daarvan hebben 26 banen een lengte van 1,5, tot 3 kilometer. De kleinere start- en landingsbanen worden in hoofdzaak gebruikt voor lokaal vervoer en om toeristen op te halen of naar hun bestemming te brengen. Ze worden ook gebruikt voor repatriëring en andere spoedeisende zaken.