Suriname

Swipe

Bruikbaar

Rubber

De boletriboom was, tot de uitvinding van synthetische rubbers, leverancier van de rekbare stof balata. Duizenden zogenoemde balatableeders tapten het veerkrachtige melksap van de rubberbomen, dat werd gebruikt bij de fabricage van drijfriemen en isolatiemateriaal, uit de bast van de boom. Nog steeds zijn in Suriname de oudere boletribomen gemakkelijk te herkennen aan de zigzagsgewijze inkervingen in de stam. Tegenwoordig levert de boletriboom goed timmerhout.

Hardhout

Het hout van de walababoom is duurzaam hardhout en wordt in Suriname behalve als brandhout gebruikt voor telefoonpalen, trappen en vloeren. Opvallend aan de woudreus zijn de ongeveer 30 cm lange en 8 cm brede peulen, die aan lange stelen onder het bladerdak hangen. De lage plankwortels zijn hol van binnen en geven een ver dragend geluid als erop geslagen wordt. Mocht u in het bos verdwalen, dan kunt u met één ferme klap uw positie aangeven. De olieachtige hars verspreidt een onaangename geur en wordt door de binnenlandse marrons gebruikt tegen reumatische aandoeningen.

Palmen en bamboe

In Suriname komen ongeveer zestig palmsoorten voor. De bladeren van diverse palmbomen worden gebruikt als dakbedekking. De vezels worden door indianen verwerkt tot touwhangmatten die enkele jaren meegaan. De morisi-palm draagt olieachtige, vezelrijke vruchten ter aanvulling op het binnenlandse menu van aardvruchten en vis of vlees. Bij het maken van afdakjes en huisjes kan bamboe van pas komen. Deze grassoort kenmerkt zich door de holle, metershoge halmen die licht maar toch stevig zijn. De stengels gaan langer mee als ze voor gebruik enkele weken onder water worden bewaard. Indianen maken fluiten en kokertjes voor pijlpunten van bamboe, alhoewel deze traditie steeds meer afneemt.

Woudreus kankantri

De kankantri of kapokboom heeft weinig nut, maar neemt letterlijk en figuurlijk een belangrijke plaats in. De hoge (tot 50 meter) en breed vertakte boom, waarvan het hout te veel vocht vasthoudt om er planken van te maken, staat de houtkapbedrijven vaak in de weg op hun concessiegronden. De kankantri wordt echter niet omgekapt, daar de boom door veel bosbewoners als heilig wordt beschouwd. Door de eeuwen heen geloven marrons dat de geesten van hun voorouders in de woudreus wonen. Dat kan pas gebeuren als de boom volgroeid is en de doornachtige stekels, een natuurlijke afweermechanisme, van de stam zijn gevallen. Nog steeds begraven Saramakaners, leden van een binnenlandse stam, een doodgeboren kind tussen de wortels van de kankantri, zodat de boomgeesten het zieltje opnemen. Het zaadpluis van de vrucht geeft het kostbare kapok, dat in de westerse wereld als bed- en bankvulling wordt gebruikt.

10 prachtige bestemmingen in Suriname