Reizen in Suriname
Eco-toerisme
Het tropisch regenwoud is ‘in’ en eco is het sleutelwoord. Een groeiend aantal Surinaamse reisorganisaties verzorgt ecologisch verantwoorde reizen naar het bos. Meestal houdt dit in dat u afhankelijk van de kennis van de gids iets leert over de flora en fauna en geen rommel mag achterlaten. Een tocht naar het binnenland tijdens uw bezoek aan Suriname is een absolute ‘must’. Het is een kans om kennis te maken met een natuur en cultuur die wellicht over een tijdje niet meer in deze pure vorm zullen bestaan. Bovendien is het een aangename manier om een paar dagen weg te zijn uit de drukte van de stad. De meeste touroperators bieden naast dagtours meerdaagse reizen aan inclusief maaltijden en eenvoudige accommodatie. De kosten zijn gemiddeld 50,- euro per dag, alhoewel de prijzen doorgaans in Amerikaanse ‘dala’ (dollars) worden genoteerd. Uw trip kan duurder worden als deze een binnenlandse vlucht bevat. Binnen de Surinaamse reiswereld bestaat een zekere wildgroei aan reisorganisators, soms gaat het om eendagsvliegen. Het is dus zaak om te kiezen voor een bedrijf met een goede reputatie.Luchthaventransport
Aankomst op Johan Adolf Pengel Airport, kortweg Zanderij, is een hele belevenis. Zodra het toestel op Surinaamse bodem is geland, gaan de deuren van de cabine open en dringt de vochtige warmte naar binnen. Ervaren reizigers nemen vervolgens een sprint over het platform naar de aankomsthal om als eerste bij de immigratie en de bagageband in de rij te kunnen staan.
Bij de uitgang van de aankomsthal kunt u worden bestormd door kruiers en taxichauffeurs: doelmatig handelen is gewenst. In de aankomsthal heeft een bekend taxibedrijf een balie. De lange tweebaansweg van Zanderij naar de stad bedraagt 49 km en een taxirit mag niet meer dan (omgerekend) 30,- euro kosten. Taxi’s hebben geen meters; vooruit onderhandelen over de ritprijs is noodzakelijk.
Voor ongeveer 12,- euro kunt u ook een gemeenschappelijk busje nemen dat u voor uw logeeradres afzet. Indien uw verblijfplaats echter aan het einde van de route ligt, krijgt u een gratis rondrit door Paramaribo en omstreken.
Bustransportdiensten worden gedaan door: •, De Paarl, Kankantriestraat 42, tel.: 403600/403610. •, Ashruf Airport Service, Aidastraat 19, tel.: 450102. •, Le Grand Baldew, Tourtonnelaan 59, tel.: 474713, e-mail: [email protected].
Openbaar vervoer tussen luchthaven Zanderij en Maagdenstraat/hoek Jodenbreestraat in het centrum van Paramaribo: •, Lijnbus POZ (Paramaribo-Onverwacht-Zanderij). Grillige vertrektijden en stops voor iedereen die de bus langs de weg aanhoudt.
In Suriname rijdt men links; vermoedelijk een herinnering aan een korte periode van Engelse bezetting. Een bijkomend probleem voor wie niet gewend is aan links rijden vormt hier en daar de kwaliteit van het wegdek. Verzakking aan het asfalt en spontane gaten waar voertuigen langs zigzaggen stellen automobilisten voor grote uitdagingen.
Ex-president Jules Wijdenbosch startte in 2000 met het herasfalteringsproject waarbij een deel van het wegdek door geïmporteerde arbeiders uit China opnieuw werd bestraat. Naast soms gebrekkige of ontbrekende bestrating rijdt een groot aantal automobilisten in het donker met groot licht, vanwege onvoldoende straatverlichting of om de tegenligger te intimideren. Ook ontbreken hier en daar verkeersborden en strepen op de weg, wat het rijden in Suriname er niet makkelijker op maakt.
Het Surinaamse rijbewijs is vanaf 1994 niet meer in Nederland geldig. Als gevolg hiervan is ook het Nederlandse rijbewijs niet meer in Suriname bruikbaar, hoewel autoverhuurbedrijven daar niet al te zwaar aan tillen. Op vertoon van uw Nederlandse rijbewijs en valuta krijgt u zonder bezwaar een huurauto mee. Om bij verkeerscontroles problemen te voorkomen, kunt u in Nederland een internationaal rijbewijs aanschaffen bij de ANWB. Wie langer in Suriname verblijft en zich er tijdelijk als ingezetene inschrijft, kan op vertoon van zijn Nederlands rijbewijs bij de verkeerspolitie een tijdelijke rijtoestemming aanvragen.
Behalve lokale autoverhuurbedrijven zijn ook internationale bedrijven als Hertz en Avis in Suriname gevestigd. De tarieven van de erkende bedrijven liggen aanzienlijk hoger dan die van de lokale verhuurders, maar voor alle bedrijven geldt tijdig reserveren, de vraag is groot. De huurprijs bedraagt gemiddeld 40,- euro per dag, al naar gelang het aantal inbegrepen kilometers waarover geen kosten wordt berekend. Inzittendenverzekering wordt apart afgesloten.
Eigen vervoer
Fiets
Fietsen huren in Paramaribo kan op diverse plekken in Paramaribo. Kies bij het huren van een fiets bij voorkeur voor een mountainbike of een degelijke Batavus. Vermijd fietsen van Chinese makelij of zorg in dat geval voor voldoende bandenplakspullen.Taxi
Taxi’s zijn in Suriname zelden als zodanig herkenbaar. Bij de standplaatsen voor hotel Torarica, hotel Krasnapolsky, het warenhuis CHM in de buurt van de Centrale Markt en aan de Heiligenweg zijn meestal taxi’s te vinden. Overigens is het voordeliger om u door een erkend taxibedrijf te laten ophalen, zodat u al telefonisch over de ritprijs kunt onderhandelen. Om een speurtocht door Paramaribo per taxi te vermijden, is het handig behalve een straatnaam ook de naam van de wijk te vermelden. De chauffeur met gebrekkige kennis van de stad heeft dan een indicatie welke kant hij op moet. Taxi’s rijden zonder meter. Binnen het centrum geldt een basistarief. Voor de juiste prijs is alles mogelijk. Taxichauffeurs laten zich graag inhuren voor dagdelen. Zelfs het aan huis bezorgen van door kennissen meegestuurde pakketjes voor familieleden kan door taxi’s geschieden. U heeft dan wel kans een warm Surinaams onthaal mis te lopen.Bus
Het busvervoer in en rond Paramaribo is voornamelijk in handen van particulieren verenigd in de Particuliere Lijnbus Organisatie (PLO). Eigenaren van minibusjes onderhouden busdiensten tussen het centrum en de buitenwijken en verder gelegen plaatsen in de kuststreek. De busjes zijn gemakkelijk te herkennen aan de uitnodigende beschilderingen aan de buitenkant en aan de oorverdovende geluidsinstallatie waarmee ze zijn uitgerust. Als het concert u bevalt, kunt u gewoon blijven zitten tot de eindhalte en voor dezelfde prijs weer mee terug. Tijdens spitsuren kan het moeilijk zijn om in de bus een plaatsje te bemachtigen en net zo moeilijk om die weer te verlaten. Voor het laten stoppen van de bus, dient u op de bel (in Suriname ‘schel’ genoemd) te drukken of ‘halte’ te roepen naar de chauffeur. Zit u op de achterbank, dan moet een aantal van uw medepassagiers bij uw halte eveneens uitstappen zodat u het voertuig kunt verlaten. Een alternatief bieden de grote bussen van de Staats Busdienst. Een buskaartje hiervoor is goedkoper dan van de lijnbussen. Naast stads- en streekvervoer verzorgt Lanti (de overheid) voor binnenlandbewoners transport naar Brownsweg, Brokopondo en Atyoni per overdekte truck. Deze ‘jumbo’s’, zoals ze in de volksmond worden genoemd, vertrekken maandag t/m zaterdag omstreeks 09.00 uur vanaf hun standplaats ‘Schiphol’ aan de Saramaccastraat in Paramaribo. Om goede (raam)plaatsen te bemachtigen moet u vroeg aanwezig zijn. Het Surinaams openbaar vervoer werkt niet met een dienstregeling. Ervaren busgebruikers kennen het ondoorzichtige systeem van bussen en routes. De bussen vertrekken vanaf de standplaatsen wanneer ze redelijk vol zijn, neem dus wat te lezen mee. Op de routes naar de kustdistricten (Nickerie, Albina) zijn ook particulieren met hun personenwagens actief. Zij ‘hosselen’ doorgaans naar klanten in de omgeving van de Centrale Markt.Vliegtuig
Vanaf 1959 werd het Surinaamse binnenland ontsloten door de aanleg van airstrips, geïmproviseerde landingsbanen in het bos. Binnenlandse vluchten worden uitgevoerd met Twinotters (twintig personen) of Cesna’s (drie tot vijf personen). Vanwege de beperkte bagageruimte mag u op binnenlandse vluchten slechts vijf kilo bagage meenemen. Er moet namelijk nog plaats overblijven voor balen rijst en flessen parbobier voor de binnenlandbewoners. Voor reizigers met een krap tijdschema en een ruim budget die toch het binnenland willen zien, kan het charteren van een toestel bij een particulier bedrijf een uitkomst zijn.Boot
Behalve veerdiensten per pont of korjaal zijn er geen bootverbindingen in Suriname. De in het jaar 2000 opgeleverde bruggen over de Suriname- en Coppenamerivier maakten de verouderde autodekschuiten overbodig. Voor dit type veer, zoals nog slechts bij Jodensavanna in gebruik, konden door het gemanoeuvreer van auto’s de wachttijden behoorlijk oplopen. Wie nu nog met een boot de Surinamerivier bij Paramaribo wil oversteken kan gebruikmaken van kleine houten boten. Heeft u geen geduld om te wachten tot het bootje het benodigde aantal passagiers heeft voor een rendabele vaart, dan kunt u de bootsman wat extra’s toestoppen.Trein
De trein is in Suriname een historisch gegeven. In 1912 werd een boemeltreintje ingezet dat goudzoekers moest vervoeren van de stad naar goudvelden in het verre zuiden. Helaas viel de goudopbrengst tegen, waardoor de trein zijn doel voorbij schoot. In 1965 verdween de helft van de spoorlijn onder het kunstmatig aangelegde Brokopondo-stuwmeer. Bij het plaatsje Onverwacht langs de weg naar Zanderij zijn de treinstellen nog te bezichtigen. Het oprukkende bos heeft inmiddels enkele wagons in bezit genomen. Onkruid groeit tussen de banken door het raam uit.Reizen naar en in
Hotel
Ga mee op avontuur naar Suriname: zwem in rivieren, ontdek de jungle, stap op de fiets, spot zeeschildpadden en dolfijnen en relax...
Verre reizen
16-daagse rondreis Suriname Compleet
Verre reizen
9-daagse Verre reizen naar STARTPAKKET SURINAME PARAMARIBO in