Expeditiecruiseschepen
Kleine expeditiecruiseschepen
De meeste kleine expeditiecruiseschepen zijn voormalige Russische onderzoeksschepen die ontworpen zijn voor het varen in de ijsrijke Arctische wateren. Ze zijn alle ijsversterkt in een hoge klasse, waardoor ze uitermate geschikt zijn om ook de wateren rond Antarctica te doorkruisen.
• Tot deze schepen behoren de Professor Molchanov, Professor Multanovskiy, Spirit of Enderby (voorheen Professor Khromov), Akademik Shokalskiy en de Polar Pioneer (voorheen Akademik Shuleykin). Deze schepen zijn alle gebouwd volgens eenzelfde concept, zogenaamde zusterschepen. Ze zijn eenvoudig, maar doelmatig ingericht. Door het kleine aantal passagiers hebben ze een intieme en informele sfeer. Er zijn hutten met gemeenschappelijke douches en toiletten op de gang en hutten met privé douche/toilet. Ieder schip heeft slechts enkele luxere hutten, waaronder een suite. Alle hutten zijn buitenhutten. De schepen zijn tussen 1983 en 1985 gebouwd en zijn daarna zeer intensief in de poolgebieden gebruikt. Er zal daarom in de komende jaren afscheid genomen moeten worden van deze zeer populaire pioniers in de toeristische industrie van de polaire gebieden.
• Nieuw in deze categorie is de Ocean Nova (voorheen de Sarpik Ittuk). Een schip dat in Denemarken is gebouwd om als veerboot langs de kust van West-Groenland te varen. In 2006 is dit schip verbouwd en van eigenaar en naam gewisseld. Er zijn één-, twee- en driepersoonshutten die alle zijn voorzien van privé douche/toilet, alle hutten zijn buitenhutten met een raam en er is een mooie panoramalounge. Al deze schepen verblijven een vol seizoen in de Antarctische wateren. Ze beginnen hier in november en eindigen in maart. In deze periode worden er reizen naar het Antarctisch Schiereiland (enkele tot voorbij de zuidpoolcirkel), de Weddellzee en de Grandtour (een combinatiereis van Antarctica, South Georgia en de Falklandeilanden) gemaakt. De Spirit of Enderby (Heritage Expeditions) is het enige kleine expeditiecruiseschip dat reizen naar de Rosszee maakt. De beschrijving van de verschillende routes kunt u onder ‘Bezienswaardigheden’ vinden. Vanwege het geringe aantal passagiers mogen op Antarctica alle passagiers tegelijk aan land zijn. De grote brug is (bijna) altijd vrij toegankelijk voor de passagiers.
Deze schepen komen uit alle windstreken. Ze zijn voor diverse doeleinden gebouwd waardoor ze qua uiterlijk en qua indeling sterk van elkaar verschillen.
• Zo zijn er de voormalige Russische onderzoeksschepen Akademik Sergey Vavilov en Akademik Ioffe. De Akademik Sergey Vavilov en de Akademik Ioffe hebben als voordeel dat ze erg stil en stabiel zijn. De schepen bieden plaats aan maximaal 110 passagiers die ondergebracht worden in hutten met en zonder privé douche/toilet in diverse klassen. Deze schepen hebben een ruimte, de zogenaamde ‘mud room’, waar zwemvesten, rubberlaarzen en andere natte kleding neergezet en uitgehangen wordt. De schepen worden wisselend door Quark Expeditions en One Ocean Expeditions geëxploiteerd.
• De Ushuaia werd in Amerika gebouwd als oceanografisch onderzoeksschip (de Researcher). Er is in 2007 een gedeelte opgezet waarin zich luxere hutten bevinden. Er is hierdoor een soort tweedeling ontstaan. Er zijn zeer eenvoudige binnenhutten die door het lage prijspeil vooral populair zijn onder backpackers en de luxere hutten. Het schip wordt geëxploiteerd door de Argentijnse organisatie Antarpply Expeditions. Hierdoor bestaat de bemanning en het expeditieteam voornamelijk uit Chilenen en Argentijnen. Het expeditieteam is tweetalig (Spaans en Engels). Er kunnen maximaal 84 passagiers mee.
• Maar er zijn ook schepen die als (eenvoudig) cruiseschip gebouwd zijn zoals de Lyubov Orlova (kortweg Orlova) en de Clipper Adventurer (voorheen Alla Tarasova). Deze twee zusterschepen lijken van buiten heel veel op elkaar. Het interieur is echter geheel verschillend. De Orlova is eenvoudig en sober gehouden. Alle hutten zijn buitenhutten en zijn voorzien van privé douche/toilet. De Clipper Adventurer heeft enige tijd geleden een facelift gekregen en heeft daarbij een klassieke uitstraling gekregen met hout en koperwerk. Ook de hutten doen luxer aan. Het maximale aantal passagiers is voor beide schepen 122. Beide schepen worden door Quark Expeditions geëxploiteerd.
• Het schip Antarctic Dream heeft een carrière achter de rug bij de Chileense kustwacht. Na een grondige verbouwing van voornamelijk de bovendekken heeft het schip een fantastische eetzaal gekregen met enorme ramen. De hutten zijn alle voorzien van privé douche/toilet. Enkele luxere hutten hebben zelfs een bad. De buitenruimte is nogal beperkt. De brug is niet echt groot, maar direct onder de brug is een ‘passagiersbrug’ gemaakt waar u vrij uitzicht naar voren heeft. Er is plaats voor maximaal 84 passagiers. Het schip wordt geëxploiteerd door de Chileense organisatie Antarctic Shipping SA.
• Het voormalige, Nederlandse marineschip Tydeman gaat na de uitgebreide verbouwing in het seizoen 2009/2010 in Antarctica voor Oceanwide Expeditions varen onder de naam Plancius. Er kunnen maximaal 112 passagiers mee. De hutten zijn alle voorzien van raam en privé/douche toilet. Nieuw is de toepassing van een plateau met twee loopbruggen. Hierdoor wordt een nadeel dat het langer duurt voor iedereen aan land is dan op de kleine schepen, weggenomen.
• De Polar Star, die afkomstig is uit de Canadese wateren, biedt plaats aan maximaal 105 passagiers, die ondergebracht worden in hutten met en zonder privé douche/toilet. Alle hutten zijn buitenhutten met een raam. Het schip heeft een licht klassiek getinte aankleding, die vooral in de suites en de bibliotheek/lounge tot uitdrukking komt. Verder heeft het schip een panoramalounge op een van de hogere dekken en een kleine ruimte waar zwemvesten, laarzen en natte kleding uitgehangen worden. De eigenaar is Karlsen Shipping/Polar Star Expeditions.
• In het seizoen 2009/2010 zal het schip Expedition (voormalige veerboot Kattegat) zijn eerste reis naar Antarctica maken. De Canadese organisatie GAP Adventures heeft het schip volledig laten verbouwen tot een in deze tijd passend expeditiecruiseschip voor maximaal 120 passagiers. Er zijn binnen- en buitenhutten, maar wel allemaal met privé douche/toilet.
• De Marina Tsvetaeva is een Russische veerboot die aangepast is voor expeditiecruises. De maximaal 110 passagiers kunnen terecht in diverse huttypen, van vierpersoons tot tweepersoons, met en zonder privé douche/toilet. Het schip is in beheer bij Aurora Expeditions.
Bovengenoemde schepen varen alle een volledig seizoen op Antarctica, van november tot maart. De Ushuaia en de Antarctic Dream maken alleen reizen naar het Antarctisch Schiereiland. De Marina Tsvetaeva maakt uitsluitend reizen in het Rosszeegebied. Met de overige schepen kunt u naar het Antarctisch Schiereiland, de zuidpoolcirkel voorbij, de Weddellzee in en de Grandtour (combinatiereis Antarctica, South Georgia en Falklandeilanden) maken.
De sfeer op alle schepen is erg informeel. Tijdens reizen met schepen van deze grootte mag er op een klein aantal plaatsen niet als een groep aan land gegaan worden. De passagiers worden dan verdeeld in twee groepen waarbij de ene helft aan land gaat en de andere helft bijvoorbeeld een zodiaccruise gaat maken. Halverwege de excursie wordt er gewisseld.
Grotere expeditiecruiseschepen
Reizen naar over water
Rondreizen
Tijdens deze reis ga je zuidelijker dan de meeste andere schepen, zelfs tot voorbij de Poolcirkel. Vanaf Punta Arenas vlieg je Antarctica...
Rondreizen
Tijdens deze reis ga je zuidelijker dan de meeste andere schepen, zelfs tot voorbij de Poolcirkel. Je brengt een aantal dagen in...
Bouwsteen
Met deze unieke expeditiecruise vaar je vanaf Ushuaia door het Beagle kanaal en de Drake Passage naar het Antarctisch Schiereiland. Het doel is...