Vanuit Calama naar Bolivia via Ascotan en Ollaguë
Langs de spoorlijn naar Bolivia liggen in een verlaten en droog gebied de zoutvlaktes van Ascotan en Carcote, overblijfselen van grote meren uit het Pleistoceen. Langs de route liggen enkele kleine gehuchten zoals Ascotan (5 inwoners), waar de bewoners leven van de winning van zout uit de Salares, en de mijnnederzetting Ollaguë aan de grens met Bolivia. Een onverharde weg loopt min of meer parallel aan de spoorlijn van Calama naar Ollaguë. Wie geen zin in de nachttrein heeft (men ziet dan weinig) kan met vrachtwagens meeliften, zoals wij deden in 1992 van Ollaguë naar Calama. De tocht van 200 km duurde wel 8 uur vanwege de slechte weg en de oude vrachtauto!, maar was erg mooi. Onderweg zie je zoutmeren met flamingo’s, een recentelijk gevormde vulkaankrater, en prachtige hooggebergte-landschappen met vulkanen.
Wie in Ollaguë aankomt moet niet te veel verwachten van deze grenspost op 4000 m boven zeeniveau. Ollaguë is een desolaat en winderig spoorwegemplacement en een grotendeels verlaten dorp. Nomaden uit de precolumbiaanse tijd gebruikten deze plaats als tambo of rustplaats. In de jaren twintig van de vorige eeuw verscheen de spoorlijn en verrees een groot dorp van spoorwegwerkers en mijnwerkers die begonnen met de exploitatie van de zwavelmijnen op de hoge vulkaankraters van de Ollaguë-vulkaan (5870 m) en de Aucalquincha (6176 m) in de omgeving. Naar beide vulkanen gaan wegen tot vrijwel aan de top; een gemakkelijke manier om een 6000’er te beklimmen. Er woonden toen een paar honderd mensen in Ollaguë, dat winkels had en zelfs een Boliviaans consulaat. Veel spoorarbeiders en mijnbouwers verdwenen later en Ollaguë raakte in een isolement. Er wonen in Ollaguë en omringende dorpen nu niet meer dan 150 mensen, merendeels douanebeambten en carabineros om de grens met Bolivia te bewaken (tegen wie?). Pas onlangs is het isolement van Ollaguë opgeheven door de installatie van een paraboolantenne, die het dorp televisie en telefoon bracht. Bezienswaardig is het uitgestrekte kerkhof net buiten Ollaguë, dat getuigt van een grote epidemie in 1937, die veel mensen het leven kostte. Op het grote lege stationsterrein is een kleine kiosk, waar je eenvoudige maaltijden kunt krijgen. Wie naar Bolivia wil moet te voet de grens passeren en vervolgens in de Boliviaanse trein overstappen. Vanuit Ollaguë kun je ook per 4WD-auto via een eenzame en avontuurlijke route via de Salar de Huasco naar Pica en Iquique rijden.
Gebiedsbeschrijving Grote Noorden
- Antofagasta
- Antofagasta – Calama; de ghosttowns rond Baquedano
- Antofagasta – San Pedro via Salar de Atacama
- Arica
- Calama
- Calama – San Pedro de Atacama
- Chuquicamata
- De kustweg Iquique – Antofagasta
- De nationale parken van de Altiplano: Lauca, Las Vicuñas, Salar de Surire, Volcan Isluga
- De oasedorpen Mamiña, La Tirana en Pica
- De Panamericana naar Antofagasta
- Iquique
- Langs de Panamericana naar Iquique
- Naar Bolivia (Laguna Verde – Laguna Colorada – Salar de Uyuni)
- Nitraat-ghosttowns in de Pampa del Tamarugal
- Parque Nacional Lauca
- Parque Nacional Salar de Surire
- Parque Nacional Volcan Isluga
- Quebrada de Tarapaca
- Reserva Nacional las Vicuñas
- San Pedro de Atacama
- Tochten vanuit San Pedro
- Van Antofagasta door het binnenland naar Paposo en Taltal
- Vanuit Toconao naar Laguna Lejia en Laguna Miscanti
- Via de geisers van Tatio en Atacameñodorpen naar Calama
Rondreizen
Tijdens dit overland-avontuur door Bolivia, Argentinië en Chili ontdek je de vele gezichten van de Andes en de desolaatheid van de zoutvlaktes...
Rondreizen
Tijdens dit overland-avontuur door Chili en Argentinië ontdek je het zuidelijke deel van deze twee landen. In de Chileense wijnregio staat een...
Rondreizen-Hotel
Deze vernieuwde rondreis naar Argentinië, Chili en Brazilië is er één van uitersten. We verblijven in het mondaine Buenos Aires met zijn...