Wegen
Bewegwijzering
De wegen zijn logisch genummerd en de bewegwijzering is uitstekend, ook langs de doorgaande routes in het binnenland.
De wegen zijn logisch genummerd en de bewegwijzering is uitstekend, ook langs de doorgaande routes in het binnenland.
Asfalt
Vrijwel de gehele ringweg, de meeste wegen in het zuidwesten en de wegen in de wat grotere steden zijn voorzien van een soort asfalt, waarop uitstekend gereden kan worden. Gravel
De wegen in dunbevolkte gebieden, bergwegen en binnenlandwegen hebben een wegdek van gravel, dat is los materiaal, vooral langs de kant van de weg. Voorzichtig rijden is daarom gewenst en temper de snelheid bij tegenliggers. Binnenland
De wegen in het binnenland zijn niet geasfalteerd, vaak smal en niet gemaakt voor hoge snelheden. Hetzelfde geldt voor veel bruggen, die vaak niet breder zijn dan één auto (EINBREID BRú). De wegen zijn meestal erg kronkelig. Tripjes duren daarom vaak langer dan men zou verwachten. Als bestuurder moet u ook rekening houden met een sterke wind, waardoor men langere rijtijden kan verwachten dan op de hoofdweg. Waarschuwing
Het is essentieel om bij de politie informatie op te vragen over de conditie van de wegen in de binnenlanden en van andere, weinig gebruikte routes. Deze wegen zijn vaak niet toegankelijk tot aan het midden van de zomer. Rijd nooit buiten de beschreven gebieden. De vegetatie is uiterst kwetsbaar en heeft deze bescherming nodig. De politie houdt dan ook alle expedities door het binnenland scherp in de gaten.
Op het eerste gezicht schijnen veel van de niet-overbrugde rivieren redelijk eenvoudig oversteekbaar te zijn. Let goed op, want deze rivieren kunnen hun zeer grote stroomsnelheid bewijzen, als u eenmaal middenin deze rivier bent aangeland. De condities voor het doorsteken van rivieren kunnen zeer snel veranderen en gletsjerrivieren zwellen met het vorderen van de dag. Wees ervan overtuigd dat de motor in de eerste versnelling staat tijdens de oversteek en blijf rijden. Wegcondities
Vanaf de zomer van 1989 wordt door de ‘Public Roads Administration’, in nauwe samenwerking met de ‘Nature Conservation Council’ wekelijks een plattegrond verspreid, met daarop informatie over de condities van wegen, paden en populaire rustplaatsen.
De reacties van het publiek waren dermate gunstig, dat het de intentie is om deze service te continueren. Reizigers worden aangemoedigd om de op deze kaarten gegeven informatie en adviezen op te volgen. De plattegronden worden wekelijks in de kranten gepubliceerd en zijn bij de meeste reisbureaus, hotels en toeristeninformatiecentra beschikbaar.
Vrijwel de gehele ringweg, de meeste wegen in het zuidwesten en de wegen in de wat grotere steden zijn voorzien van een soort asfalt, waarop uitstekend gereden kan worden. Gravel
De wegen in dunbevolkte gebieden, bergwegen en binnenlandwegen hebben een wegdek van gravel, dat is los materiaal, vooral langs de kant van de weg. Voorzichtig rijden is daarom gewenst en temper de snelheid bij tegenliggers. Binnenland
De wegen in het binnenland zijn niet geasfalteerd, vaak smal en niet gemaakt voor hoge snelheden. Hetzelfde geldt voor veel bruggen, die vaak niet breder zijn dan één auto (EINBREID BRú). De wegen zijn meestal erg kronkelig. Tripjes duren daarom vaak langer dan men zou verwachten. Als bestuurder moet u ook rekening houden met een sterke wind, waardoor men langere rijtijden kan verwachten dan op de hoofdweg. Waarschuwing
Het is essentieel om bij de politie informatie op te vragen over de conditie van de wegen in de binnenlanden en van andere, weinig gebruikte routes. Deze wegen zijn vaak niet toegankelijk tot aan het midden van de zomer. Rijd nooit buiten de beschreven gebieden. De vegetatie is uiterst kwetsbaar en heeft deze bescherming nodig. De politie houdt dan ook alle expedities door het binnenland scherp in de gaten.
Op het eerste gezicht schijnen veel van de niet-overbrugde rivieren redelijk eenvoudig oversteekbaar te zijn. Let goed op, want deze rivieren kunnen hun zeer grote stroomsnelheid bewijzen, als u eenmaal middenin deze rivier bent aangeland. De condities voor het doorsteken van rivieren kunnen zeer snel veranderen en gletsjerrivieren zwellen met het vorderen van de dag. Wees ervan overtuigd dat de motor in de eerste versnelling staat tijdens de oversteek en blijf rijden. Wegcondities
Vanaf de zomer van 1989 wordt door de ‘Public Roads Administration’, in nauwe samenwerking met de ‘Nature Conservation Council’ wekelijks een plattegrond verspreid, met daarop informatie over de condities van wegen, paden en populaire rustplaatsen.
De reacties van het publiek waren dermate gunstig, dat het de intentie is om deze service te continueren. Reizigers worden aangemoedigd om de op deze kaarten gegeven informatie en adviezen op te volgen. De plattegronden worden wekelijks in de kranten gepubliceerd en zijn bij de meeste reisbureaus, hotels en toeristeninformatiecentra beschikbaar.
Praktische informatie
- Afstanden
- Alcohol
- Auto-uitrustingseisen
- Autoverhuur
- Bagage
- Bars en discotheken
- Benodigde reisdocumenten
- Benzine, diesel en LPG
- Criminaliteit/diefstal en verlies
- Culturele evenementen
- Douane
- Elektriciteit
- Emigreren naar IJsland
- Feestdagen
- Fitness
- Fooien
- Fotografie, film en video
- Garages
- Gedrag en gewoontes
- Geld
- Gezondheid
- Huisdieren
- Huurauto’s
- Kleding
- Klimaat
- Kranten en tijdschriften
- Nuttige adressen
- Openingstijden
- Overnachtingsmogelijkheden
- Politie- en hulpnummers
- Posttarieven
- Prijzen
- Radio en televisie
- Restaurants
- Souvenirs
- Taxfree inkopen
- Telefoneren
- Tijdverschil
- Toeristenmenu
- Trektochten
- Verkeersregels
- Vervoersmogelijkheden
- Winkels
- Zwemmen
Zonvakantie
5-daagse Zonvakantie naar 5 daagse singlereis IJsland & het Noorderlicht in
Rondreizen
Deze reis is een poolexpeditie langs 3 eilanden, ieder eiland heeft zijn eigen karakter. Spitsbergen met zijn ruige bergtoppen en grote kans...
Op zoek naar een fijne accommodatie in Keflavik? Park Inn by Radisson Reykjavik Keflavik Airport is een luxe 4-sterren hotel, ideaal voor een...